SMART LAW
  • Blog
  • GDPR poradna
  • Ke stažení
  • O mně
  • Blog
  • GDPR poradna
  • Ke stažení
  • O mně

Návrh výkladového stanoviska České advokátní komory k poskytování právních služeb on-line

28/12/2018

Comments

 
Odborná sekce České advokátní komory pro právo IT a GDPR zveřejnila koncem listopadu návrh výkladového stanoviska k poskytování právních služeb on-line. V stanovisku komora představila 11 doporučení/pravidel. Odborná sekce zároveň žádá každého, kdo by chtěl materiálu cokoliv vytknout, navrhnout opravu či jej doplnit, aby tak učinil do 31. prosince 2018 na e-mailovou adresu: maisner@martin-maisner.com.
Osoba provozující webovou stránku, na které je nabízeno právní poradenství/právní služba, musí být členem ČAK, tedy mít osvědčení o výkonu advokacie. Je však nutné myslet na to, že každý může nabízet právní informace (jako jsou např. knihy, články, obecná stanoviska, právní rozbory, vzorové smlouvy či vzorové právní listiny, trvalá či dočasná užívací práva k počítačovému programu, v němž si uživatel sám určuje podobu finální listiny), avšak pouze advokáti mohou poskytovat právní služby, jak jsou popsány v zákoně o advokacii, přičemž nezáleží na tom, zda je poskytují písemně, ústně, elektronicky či jinak.
Advokát není nijak omezen v používání technologie při poskytování právních služeb, pokud dodržuje pravidla stanovená zákonem a stavovskými předpisy a následující podmínky plynoucí z návrhu výkladového stanoviska:
  • pokud využívá on-line platformy k nabízení svých právních služeb, je třeba na tuto činnost pohlížet stejně jako na reklamu se všemi jejími technickými a etickými aspekty,
  • je povinen vést přiměřenou evidenci o službách poskytnutých on-line, aby mohl, stejně jako u právních služeb poskytovaných osobně, provést řádné vyúčtování právních služeb klientovi,
  • v případě, že používá k interaktivní komunikaci s klientem počítačový program/robot, mělo by být zcela zřejmé, že klient nekomunikuje s advokátem či jeho pracovníkem, ale s počítačovým programem,
  • pokud poskytuje právní služby on-line, musí vyžadovat ověření totožnosti klienta přiměřeným způsobem, a to před poskytnutím právní služby.
Advokát není povinen sdělovat klientovi, jaké technické prostředky užívá k poskytování právních služeb, avšak pokud v důsledku jejich použití dojde k vadnému poskytnutí služby, advokát odpovídá klientovi, jako kdyby technické prostředky neužíval.
​ČAK zároveň doporučuje, aby advokát poskytující právní poradenství online, zajistil svým klientům odpovídající online uživatelskou podporu při poskytování služeb (jako např. online chat, help desk...).
Celý návrh výkladového stanoviska k poskytování právních služeb on-line je možné najít zde.
Comments

    Andrej Lobotka

    právník se zájmem o trestní právo, právo informačních technologií a ochranu osobních údajů. Více informací v sekci O MNĚ.


    Štítky

    All
    Advokacie
    Data Retention
    Diskriminace
    GDPR
    Internet
    Koronavirus (COVID 19)
    Kyberkriminalita
    Osobní údaje
    Poradna
    Skimming
    Soudní Dvůr EU
    Svobodný Přístup K Informacím
    Trestní Právo
    Umělá Inteligence
    Vzor


Proudly powered by Weebly