V České republice ne V případě, že by český pořadatel fotbalových utkání chtěl využít technologie rozpoznávání obličejů za účelem zamezení vstupu nežádoucím osobám, tedy osobám, které hrubým způsobem narušily průběh předchozích fotbalových zápasů s vážnými následky pro pořadatelský klub, na fotbalové stadiony, tak dle vyjádření Úřadu pro ochranu osobních údajů tak za současného právního stavu učinit nemůže. Technologie rozpoznávání obličejů dle úřadu „…jako zpracování zvláštní kategorie osobních údajů – biometrických údajů za účelem jedinečné identifikace fyzické osoby, podléhá podmínkám podle článku 9 GDPR o zpracování zvláštních kategorií osobních údajů. Tento článek vyžaduje pro zpracování biometrických údajů i v případě významného veřejného zájmu výslovné zákonné zmocnění, které musí být přiměřené sledovanému cíli, musí dodržovat podstatu práva na ochranu údajů a poskytovat vhodné a konkrétní záruky pro ochranu základních práv a zájmů subjektu údajů. Stávající zákon o podpoře sportu, který pouze obecně upravuje opatření k zajištění pořádku v průběhu sportovního podniku a vydání návštěvního řádu, nelze považovat za dostatečné zmocnění pro zpracování biometrických údajů. Rovněž český zákon o zpracování osobních údajů ani jiný právní předpis takovou zvláštní právní úpravu neobsahují.“ V Dánsku ano Podle Datatilsynet je však možné biometrické údaje návštěvníků stadionu zpracovávat, a to podle čl. 9 odst. 2 písm. g) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES. Jedná se tedy o situaci, kdy je zpracování nezbytné z důvodu významného veřejného zájmu na základě práva EU nebo členského státu, které je přiměřené sledovanému cíli, dodržuje podstatu práva na ochranu údajů a poskytuje vhodné a konkrétní záruky pro ochranu základních práv a zájmů subjektu údajů. Dánský adaptační zákon (ustanovení §7-4 zákona č. 502 ze dne 23. května 2018) totiž umožňuje dánskému dozorovému úřadu Datatilsynet udělit zvláštní autorizaci soukromému subjektu, aby ve smyslu čl. 9 odst. 2 písm. g) GDPR prováděl zpracování zvláštních kategorií osobních údajů z důvodu významného veřejného zájmu. Zdroje:
|
Andrej Lobotkaprávník se zájmem o trestní právo, právo informačních technologií a ochranu osobních údajů. Více informací v sekci O MNĚ. Štítky
All
|
Proudly powered by Weebly