SMART LAW
  • Blog
  • GDPR poradna
  • Ke stažení
  • O mně
  • Blog
  • GDPR poradna
  • Ke stažení
  • O mně

Výkladové stanovisko ČAK k poskytování právních služeb online

7/5/2019

Comments

 
Picture
​Odborná sekce České advokátní komory pro právo IT a GDPR zveřejnila koncem listopadu 2018 návrh výkladového stanoviska k poskytování právních služeb online a zároveň vyzvala širokou veřejnost k podávání připomínek. Dne 9. dubna 2019 představenstvo České advokátní komory projednalo a odsouhlasilo výkladové stanovisko k poskytování právních služeb online. Konečné stanovisko dostálo, oproti původnímu návrhu, několika změn.

Kdy je právní služba poskytovaná online?

Právní služba je poskytovaná online, pokud prostřednictvím online platformy (např. webové stránky či aplikace):
  • jsou sdělovány právní informace,
  • probíhá komunikace mezi advokátem a klientem,
  • jsou služby i účtovány (fakturovány), eventuálně jejím prostřednictvím probíhá i platba (např. převodem či platební kartou).
Osoba, která technicky a administrativně provozuje online platformu, na které se nabízí právní služba, nemusí být advokátem. Pokud je prostřednictvím online platformy poskytována právní služba, poskytovatelem této služby může být jen advokát. Pokud poskytovatel právní služby není advokátem (nebo v zákonem stanovené míře příslušníkem jiné právní profese, např. exekutorem nebo notářem), jedná se o činnost nedovolenou a nezákonnou. Česká advokátní komora ve svém stanovisku upozorňuje, že bude na takovou nezákonnou činnost poukazovat a usilovat o její zamezení příslušnými orgány (§ 52 písm. d) zákona o advokacii).

Pravidla poskytování právní služby online

Advokát není nijak omezen v používání online platforem při poskytování právních služeb, pokud dodržuje řádně pravidla stanovená zákonem a stavovskými předpisy a následující podmínky plynoucí ze samotného výkladového stanoviska:
  • advokát musí identifikovat klienta přiměřeným způsobem, a to před poskytnutím právní služby, aby informace a právní pomoc byly poskytovány na základě smlouvy konkrétní smluvní straně, bylo zamezeno konfliktu zájmů a striktně dodržena povinnost mlčenlivosti (způsob přiměřené identifikace je zcela na advokátovi),
  • pokud advokát používá k interaktivní komunikaci s klientem počítačový algoritmus (např. tzv. chat-bot), musí být zřejmé, že klient komunikuje s počítačovým programem,
  • pokud odpovědi připravené programem (algoritmem) reviduje a autorizuje pracovník advokáta, musí být zřejmé, o koho jde a s kým klient komunikuje,
  • pokud je konkrétní výstup poskytované právní služby připraven počítačovým programem či algoritmem, musí na to být klient upozorněn,
  • na nabízení (inzerci) právních služeb pomocí online platformy nutno pohlížet stejně jako na reklamu se všemi jejími právními, technickými a etickými aspekty,
  • advokát musí mít zaručen přístup ke klientským datům a zároveň musí zabezpečit, aby nedošlo k ohrožení těchto dat ze strany třetích osob,
  • advokát je povinen vést dostatečnou evidenci o službách poskytnutých online.
​Stanovisko dále doporučuje, aby advokát, který poskytuje právní služby online, zajistil svým klientům odpovídající online uživatelskou podporu při poskytování svých služeb (např. online chat, help-desk).
Výkladové stanovisko České advokátní komory k poskytování právních služeb online je dostupné ke stažení zde.
Comments

    Andrej Lobotka

    právník se zájmem o trestní právo, právo informačních technologií a ochranu osobních údajů. Více informací v sekci O MNĚ.


    Štítky

    All
    Advokacie
    Data Retention
    Diskriminace
    GDPR
    Internet
    Koronavirus (COVID 19)
    Kyberkriminalita
    Osobní údaje
    Poradna
    Skimming
    Soudní Dvůr EU
    Svobodný Přístup K Informacím
    Trestní Právo
    Umělá Inteligence
    Vzor


Proudly powered by Weebly